søndag 9. januar 2011

Søndag - En hektisk start på det nye året. Schnell, schnell!

Hei!

Nå er 2011 veldig godt i gang, men jeg må si jeg ikke har hatt noen problemer med å vende meg til at det skal være 2011 i sånn cirka 365 dager. Det pleier jeg egentlig å ha, men uventet nok; ikke.

Hvordan var det å komme i gang da? Vel, det føler jeg ikke helt at jeg kan uttale meg om. Har bare vært på skolen en dag siden jeg starta. Grunnen til det har jeg planer om å fortelle litt om nå.

På tirsdag tok jeg toget inn til Oslo for å delta i lanseringen av boka ”Louis Brailles punktskrift - enkel og genial. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å dra, i og med at det var første skoledag, og jeg føler meg litt for pliktoppfyllende. Andre var imidlertid uenige, og det fordi jeg var en av bidragsyterne til boka. Jeg ble også spurt om å holde et innlegg, og det gjorde jeg. Det var masse koselige mennesker å møte igjen, og noen nye fjes å se, eller stemmer å høre om du vil. Haha.
Vi fikk i alle fall høre mange gode innlegg. Jeg var utrolig nervøs før det var min tur. Kari Brevik fra Huseby (synspedagog og punktlærer) og jeg hadde en dialog om mine erfaringer med punktskriften. Det fant vi ut passa veldig fint, i og med at ho har kjent meg siden jeg var 4-5 år. Ho fikk fram en masse poeng, med min hjelp så klart, i tillegg til å passe på å nevne en del ting jeg sa da jeg var liten. Jeg skal love dere at alle fikk seg en god latter. Ble litt flau da, men det blir man alltid når ting man sier blir nevnt. Ho fikk lov av meg også, så jeg var forberedt.
Vi fikk også høre en del andre bra innlegg, blant annet fra Bjørn Davidsen som er leder i komiteen av bokprosjektet. Han hadde virkelig vært med på å gjøre en utrolig god jobb. Som han sa er det mye viktigere at boka kommer noe for sent enn at kvaliteten ikke er god nok. Det er jeg så absolutt enig i.
Et annet innlegg jeg også likte veldig godt, var Eivind Knudsens. Han er advokat i blindeforbundet og selv blind, tidligere krigsfullmektig. Han snakket så utrolig fint om punktskriften, og beskrev seg selv som mer eller mindre avhengig av den. Tror jeg skjønner hvordan det er. Selv om man kan høre en del ting på lyd, er det ingen sjanser for at lydbokmediet skal ta over for verdien av det å ha et eget skriftspråk.
Vi avsluttet med sosialt samvær og tapas. Det var utrolig koselig. I tillegg ble noen av oss intervjuet. Skumle greier. Men intervjuet ligger visst inne på Talkshow på nettet. Det ble også gjort et fra blindeforbundet - Spor 2, så det kommer vel neste fredag eller noe sånt.

Etter mange koselige samtaler, måte vi dessverre bryte opp. Jeg hadde bestemt meg for å ta 16.49 toget, og det gikk rimelig bra. Bortsett fra det faktum at NSB-mannen som skulle hjelpe inn og ut av toget sa at han godt kunne hjelpe meg, men som han også sa: ”Neste gang du skal ut å reise, må du ha med deg en annen person”. Vel. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Noe gammeldags og sprøtt er det. Men jeg rakk ikke akkurat å reagere før jeg satt inne på toget. Eli ble temmelig forbanna og skulle visst ringe NSB å klage. Det syns jeg også er riktig. Ærlig talt! Vi har faktisk kommet inn i 2011!

På kvelden kom Anna innom en tur. Ho skulle reise til Hawaii dagen etter, og den virkelige avskjeden sto for tur. Vi snakka og hadde det veldig koselig. Det er merkelig at jeg ikke har støttekontakt lenger. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal finne en ny. Kanskje har jeg det litt for travelt det siste halvåret. Men jeg ønsker henne selvfølgelig alt godt der borte, og det blir nok en del å lære, i tillegg til at ho får hjelpe andre mennesker i vanskeligstilte situasjoner.

På onsdag dro jeg igjen til Oslo, denne gangen sammen med Hanne Berit og mamma. Vi skulle på ADL-kurs på Huseby.
Jeg skulle ha kurs sammen med Sozan, som er på samme kursgruppa som meg, og som jeg kjenner veldig godt. Når jeg tenker meg om er vel var et mer dekkende ord, i og med at vi ikke har flere klassetrinnskurs.
Vi lagde en pastarett med pølser i. De andre som liksom skal lære oss noe ADL, lagde en sammen, med skjerm. Haha. Det er veldig synd at vi ikke fikk se på, men det var visst utrolig morsomt etter hva jeg har forstått. Begge smakte godt i alle fall.

Vi avslutta dagen med å prate om forskjellige situasjoner, og hvordan vi skal takle dem. Det var veldig givende. Må innrømme at jeg var veldig sliten da vi endelig kom hjem rundt 17.00.

Da jeg begynte på skolen på torsdag, ble jeg møtt av en svær politikk og menneskerettighetsoppgave, i tillegg til en passe stor sosiologiframføring. Ja, det er straffen for å være litt treg, men jeg føler at jeg har kontroll på det nå. Nå skal jeg konsentrere meg litt om internasjonale klimaproblemer.

Da føler jeg at jeg har fått ned det meste. Er på tide å øve litt mer sosiologi til i morgen. Tror jeg skal ta meg en treningsøkt også. Har ikke fått trent noe i år enda, og det får alltids opp selvtilliten min.

Vi snakkes!

Ingen kommentarer: