torsdag 24. mars 2011

Torsdag - Ny skrivemåte prøves ut!

Hei!

Da var denne skoleuka over for min del. Jeg digger å slutte på torsdager, og vite at jeg har en dag fri lenger enn alle andre. Men den skal så absolutt brukes konstruktivt. Jeg har masse å gjøre.

For det første har vi fått tildelt en politikkoppgave (tidligere eksamensoppgave) som skal leveres neste torsdag. Den krever en god del tenking og drøfting, så den skal være ferdig i starten av neste uke. For det andre har jeg fått brev om at historieeksamen for privatister er 2.mai. Vet ikke om jeg har fortalt det, men har meldt meg opp i historie, siden jeg ikke klarte å slå meg til ro med at det gikk en smule dårlig på eksamen i vår. For det tredje har vi nok lekser hele tida. De strømmer på og må gjøres etter hvert som de kommer, ellers hoper de seg opp. Men jeg antar at dere kjenner den veldig godt!

Egentlig er jeg i veldig godt humør, uvisst hvorfor. Med tanke på alt vi har å gjøre, og alt jeg har å ordne i forhold til neste års studier, burde jeg være superstressa og lei. Men jeg føler ikke for å være det. Føler for å stå løpet ut nå og gjøre det som må gjøres. Det er ikke annet å gjøre. Man må stå på for det man trenger, ellers blir man bare sittende her.

Den viktigste begivenhet siden jeg skrev sist, var vel et koselig besøk på Blindern. Der traff vi Konsulenttjenesten for funksjonshemmede. De jobber med tilrettelegging for alle studenter som vil gå på Universitetet i Oslo. De bidrar med råd og veiledning i forhold til mange forskjellige ting. Jeg følte at jeg fikk avklart veldig mange ting, og jeg har også fått masse kontaktinformasjon til mennesker som har med tysk å gjøre. Vi har allerede avtalt møte med dem, 1.april. Det gleder jeg meg til.

Jeg har for øvrig også vært i møte med SYA (Senter for yrkesrettet attføring). Dette er en spesialtjeneste med forkjellige team som kan bidra med råd og tips i forhold til rettigheter vi har i for eksempel NAV-systemet. Det var også et ganske produktivt møte. Jeg føler at vi begynner å komme lenger i prosessen med å forberede framtida mi. Føler at vi er veldig, veldig oppe og går nå. Det kan for så vidt være en grunn til at humøret mitt er bedre. Syntes alt sto stille før. I tillegg kan forresten det gode været være en kilde til glede. Ja, jeg vet; jeg er kjempeflink på digresjoner.

De to siste ukene har til tross for alle tingene vi har gjort og må gjøre, vært ganske akseptable. Det er klart; alt går opp og ned, humør og arbeidsmengde, men vi går framover, uansett hva som skjer.

I dag hadde vi imidlertid en ganske spennende dag. Jeg føler for å fortelle om den.

Den startet med fysioterapi, noe som ikke er så spesielt i seg sjøl, men det føles bedre i dag enn det pleier. Jeg ble like svimmel som jeg pleier, men det hjalp på stivheten som bestemte seg for å tre fram i sin fulle smertelengde i går, om det nå er lov å si det på den måten. Haha. Jeg vet. Det er ikke alltid setningene mine ruler.

I politikk og menneskerettigheter var dagens høydepunkt et skrivekurs. Vi fikk et skrivekurs for å lære hvordan vi skal skrive en oppgave, spesielt drøftingsoppgaver. Jeg synes det var ganske produktivt. Vi fikk prøve forskjellige måter å assosiere ting på, før vi kom fram til den skrivemåten som var best for en hver. Jeg bruker faktisk en del av skrivemåten her. Den går ut på at man skal skrive ned akkurat det som faller en inn i øyeblikket. Det er ikke meningen at vi skal sensurere tankene våre; ikke la kontrolløren i oss ta over! Vi skal bare få ned alt vi tenker, uhemmet. Etter det kan vi begynne å plukke ut de tankene vi mener er best. Jeg leste noe om det i psykologien i går også, noe om å samle opp de ideene som høres best ut. Det er klart at hele skrivemetoden i sin fulle bredde ikke passer til et blogginnlegg. Jeg synes det er fine kriterier for å skrive gode drøftingsoppgaver i alle fag, men et blogginnlegg kan være mer fritt enn oppgaver. Jeg satser derfor på å bruke den delen av instruksjonen som passer meg. Det føles også frihetsskapende og kreativt. Oi. Nå føler jeg meg visst veldig smart, kanskje litt høy på pæra. Det er lov å si fra, folkens!
En annen inspirator for dette innlegget, er min kjære venninne Natalie. Hun skriver ganske jevnlig, og innleggene er kjempegode og produktive. Jeg skulle ønske at jeg hadde like mye interessant å si, men det har jeg dessverre ikke. Men vi prøver så godt vi kan, alle sammen. Jeg synes dere skal ta en tur innom Natalie sin blogg.

http://www.natalies-verden.blogspot.com/

Vi avsluttet timen rundt lunsj. Jeg avsluttet min med å få tilbake politikkprøven, noe jeg var overbevist om hadde gått elendig. Greia var den siste oppgaven som skulle telle mye, og som skal være en øving til eksamen. Jeg følte at jeg ikke skjønte den, eller at jeg fikk skrevet noe smart. Men jeg fikk visst 6 på den, så skal ikke klage. Haha. Det er en god faktor for å gjøre dagen min bedre.

Nå har jeg tilbrakt kvelden med å se på Cæsar, gjøre ferdig sosiologien, lese litt mer historie og spise kveldsmat.

Da jeg skulle skrive dette innlegget, var jeg overbevist om at jeg ikke kunne få ned noe særlig. Men skriveinstruksen fra i dag hadde helt rett. En får fort ned to sider på en halv time når en klarer å organisere tekst og stikkord på en bra måte. Jeg begynner sannelig å ha mer tro på disse skrivekursene.

Siden min motivasjon ikke er så verst, akter jeg å lese enda mer historie. Det skader absolutt ikke. Jeg føler for å ha full kontroll til eksamen, men jeg må ikke lese for mye heller. Det kan gjøre stor skade. Det har jeg også lært.

Da får dere ha en super dag i morgen, og også en kjempehelg alle sammen!
Vårklem!

Ingen kommentarer: