torsdag 30. april 2009

Torsdag - Ich glaube dass das Freitag ist!

Hei!

Da var det endelig helg. Kan virkelig ikke beskrive hvor lykkelig jeg er! Dette trengte vi og det kom akkurat i tide også!

Denne uka har virkelig gått i ett.
På mandag og tirsdag leste jeg til tysken, sånn som jeg sa. Jeg var så utrolig sliten at jeg vet ikke hvordan jeg makta det. Jeg sov nesten ikke heller. Merkelig nok grudde jeg meg mer til tysken enn til matta. Herregud! Hvordan er det mulig?

Så opprant da endelig onsdagen. Jeg var både glad og lei meg på samme tid. Glad fordi at vi endelig skulle ha tysken og lei meg fordi at jeg følte at jeg ikke hadde lest nok, enda jeg hadde lest i nærmere ett døgn til sammen. Mye unødvendig lesing. Jeg kunne konsentrert meg om de tekstene jeg likte best. Vi fikk praktisk talt velge den teksten vi skulle snakke om, og da hadde det kanskje gått bedre også. Jeg fik 5 så er ikke så misfornøyd, men hadde jeg konsentrert meg litt mer om å snakke om prosjektet og om de tekstene jeg likte best kunne det blir enda litt bedre. Men men. Sånn går det når man er treg.

Da tysken omsider var over stakk jeg bort på tilrettelagt. Der ble jeg intervjua av Eidsvoll Ullensaker blad. Jeg trodde liksom at intervjuet skulle handle om Tysklandsturen, det var i alle fall det jeg hadde fått beskjed om. Men selvfølgelig skulle mesteparten av det intervjuet handle om ”den blinde personen”. Jeg er virkelig så inni granskauen lei det er nå. Jeg føler liksom at folk ikke ser oss slik vi er. De klarer ikke se personligheten vår. Vår personlighet er ”blind”. Det er typisk allmennheten, sjøl om det finnes folk som faktisk klarer å se på oss slik vi er. Men det å komme i avisa fordi du er blind syns jeg blir litt drøyt. Jeg fikk da pressa inn litt om turen likevel. Det var tross alt hovedpoenget med intervjuet. Men det tror jeg ikke ho journalisten skjønte...

I dag hadde vi norsktentamen. Jeg skjønte virkelig ikke hvordan jeg kunne bruke sånn evig lang tid på å begynne å skrive. Det tok skikkelig lang tid før det løsna. To timer tok det, faktisk, før jeg endelig kom i skrivemodus. Men da kom jeg skikkelig i skrivemodus også, så det var verd det. Jeg er i alle fall ikke så verst fornøyd med resultatet. Jeg skrev oppgave 3. Det var å sammenligne to tekster som handlet mer eller mindre om vold. I den saklige teksten var mannen den som slo. Det var et avisinnlegg om menn som slo kvinner. I den skjønlitterære teksten var det kvinnene som hadde overmakta. Det var litt morsomt i grunn. Jeg syns faktisk det var interessant å skrive om. Vold er faktisk et tema som er veldig omstridt i vårt samfunn i dag. Det har det også vært en stund.

Da jeg kom hjem, slappa jeg av litt, snakka med Lena i tlf og hørte lydbok. Jeg så også Cæsar på kvelden. Blir mer og mer irritert. Ting går absolutt ikke slik jeg vil!

Sånn btw: det har liksom ikke gått opp for meg at vi har en ekstra fridag. Det er helt utenkelig. Men jeg er lykkelig likevel. INGEN flere skoledager før vi reiser til Tyskland! Hurra! :D

Forresten, sånn når jeg kommer på det i farta: Jeg fikk endelig mail fra folka i Tyskland. Det var utrolig koselig. Jeg har liksom venta siden jul og det blir litt for drøyt. Jeg sendte mail rundt juletider og presenterte meg sjøl. Deretter sendte prosjektleder for turen en mail og presenterte meg. Da jeg fikk mail ra en lærer på skolen, (stedfortredende rektor tror jeg o er), skrev ho at ho hadde sendt mailen min til skolen og håpet at noen kunne oversette den til meg! Hva i alle dager er nå dette? Jeg trodde faktisk at de nå hadde skjønt at jeg faktisk kan litt tysk? Hm. Nå ble jeg veldig hypp på å bevise at jeg er flink i tysk. Haha. Jeg veit. Jeg er så saklig i dag!

Denne helga har jeg ingen planer om å gjøre lekser, sjøl om jeg kanskje burde. Jeg skal ha den historieprøva de andre skal ha 7.mai. Det er skikkelig kjipt. Den 14.mai blir altså prøva og den dagen skal vi også få vite om det blir noen skriftlig eksamen på oss. Herregud! Jeg fatter ikke hvordan jeg skal orke å konsentrere meg om historie når jeg har det hengende over meg. Jaja. Man stikker vel ikke akkurat ustraffet fra skolen. Men jeg har nå uansett bestemt meg for at det skal gå. Jeg skal ikke klage. Jeg slipper faktisk fem timer med matte, og det er utrolig herlig.

Og en annen ting: Jeg er skikkelig nervøs for sikkerhetskontrollgreier! Jeg føler ikke akkurat at det passet mitt er så trygt, med tanke på at det ikke er norsk. Men har jo reist med det før, så det burde jo ikke by på altfor store problemer. Det er godt jeg ikke har så mye annet å tenke på, så kan jeg få lov til å ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg engster meg. Ja, som dere skjønner. Mirra har ingen planer om å gjøre historie denne helga. Jeg har fire dager etter at jeg kommer hjem. Ja fire dager, pluss den helga da. Så det går finfint. Den kulturen og koloniseringa i middelalderen kan bare ha det så godt.

Ellers har jeg planer om å lese litt i helga. Da snakker jeg om skjønnlitterære bøker. Jeg er så utrolig lei fagstoff nå at jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det engang! Nå er det nok. Jeg håper også på at jeg skal få sykle litt. Vi får se hva det blir til. Ellers er det ingen planer. Her tar vi ting som det kommer.

Da snakkes vi. Ha ei überantastisk langhelg, folkens! Schönes Wochenende!

Ingen kommentarer: